UTEK and 5TONIC collaborate in the testing of LTE-based unmanned vessels

Last December 17th, 2019, Unmanned Teknologies Applications (UTEK), in cooperation with 5TONIC members Telefónica, Ericsson and IMDEA Networks, had carried out the first world experience of a remotely controlled unmanned surface vessel (USV) using the connectivity provided by the Telefónica commercial 4G network. The trial was carried out at the Pantaño de San Juan in Madrid in early December and the results have fulfilled all the expectations.

USVs are boats that operate on the surface of the water without a crew and can be used for a number of applications, ranging from oceanographic exploration to mine hunting. UTEK’s USVs provide high reliability and advanced performance, adapted to customer needs. The final product is highly robust in terms of low failure rate and high effectiveness thanks to the use of aerospace methodologies.

UTEK provided a boat that can be remotely controlled using the connectivity supported by a radio frequency system operating in unlicensed spectrum. The controller at the shore uses the real time video signal captured by a camera in the boat to steer it in the right direction. The substitution of the RF system by LTE was initially tested in the 5TONIC lab in Leganés. Both the controller in the shore and the USV were connected to the Telefónica LTE network using off-the-shelf commercial routers. For the support of the trial, Telefónica provided the “VPN only Mobile” service, that implements a tunnel inside the mobile network, without getting out to Internet, and also provides fixed IP addresses to the routers. LTE based performance and reliability were comparable to those provided by the private radio system, with the advantage of greatly simplifying the deployment of the equipment.

During the trial, the USV traveled several kilometers controlled from the shore, reaching speeds in excess of 15 knots. No loss of connectivity was observed, and latency was low enough to have no impact on the accuracy of the USV steering. The throughput supported also allowed for the use of high resolution video.

UTEK and 5TONIC will continue their collaboration in order to implement the same use case using 5G connectivity. 5G is expected to provide not only higher capacity, that will allow for the use of higher resolution video and 360º vision, but also greater flexibility for configuring the network in order to support the specific requirements of this use case, thanks to network slicing and more effective quality of service management in 5G.

UTEK became a 5TONOC collaborator in March 2019.

El pasado 17 de diciembre de 2019, Unmanned Teknologies Applications (UTEK), en colaboración con los miembros del laboratorio 5TONIC (Telefónica, Ericsson e IMDEA Networks) han llevado a cabo la primera demostración a nivel mundial del control de un barco no tripulado usando la conectividad proporcionada por la red comercial 4G de Telefónica. El ensayo se ha llevado a cabo el Pantano de San Juan (Madrid) y los resultados han cubierto totalmente las expectativas.

Los Unmanned Surface Vehicles (USV) tienen una gran variedad de aplicaciones como la vigilancia marítima, la investigación oceánica, salvamento y rescate o seguridad y defensa entre otras. Las soluciones de UTEK se basan en una alta fiabilidad y unas elevadas prestaciones y se adaptan específicamente a las necesidades del cliente.

UTEK ha proporcionado un USV totalmente operativo que usa de forma nominal un enlace radio para telemetría y telecomando. En este caso, se ha sustituido dicho enlace por una red LTE (Long Term Evolution) que ha sido probada intensivamente en el laboratorio 5TONIC de Leganés (Madrid). Para la conexión se han usado routers comerciales. Telefónica ha proporcionado un servicio “VPN only Mobile” que implementa un túnel dentro de la red móvil sin salida a Internet, proporcionando además direcciones IP fijas a los routers. La fiabilidad y prestaciones de la red LET son comparables a las que se obtienen con sistemas de radio con la gran ventaja de simplificar el despliegue al ser infraestructuras existentes y operativas.

Durante el ensayo, el USV navegó durante varios kilómetros controlado desde la estación de control situada en la orilla, con velocidades por encima de 15 nudos. No se observaron pérdidas de conectividad y la latencia fue lo suficientemente baja para no impactar en la precisión de la navegación. El ancho de banda disponible permitió también el uso de video de alta resolución mediante una cámara instalada en el barco y cuya información era recibida en la estación de control en tiempo real.

UTEK y 5TONIC van a continuar su colaboración para implementar el mismo caso de uso con conectividad 5G que proporcionará no solo mayor capacidad de envío de datos sino también mayor fiabilidad y flexibilidad para configurar la red de acuerdo a las necesidades del caso de uso gracias a su capacidad de “network slicing” que permite usar la misma infraestructura para crear subredes y una mejor gestión de la calidad del servicio.